Van droom naar doen
|
Alles wat u wilt weten over uw beroep, het tuchtrecht en uw registratie - 'van droom naar doen', op vrijdag 15 september 2017 - Jaarbeurs Utrecht. Deze dag wordt in samenwerking met NIP, NVO en BPSW georganiseerd voor alle SKJ geregistreerde professionals. Haal informatie op bij uw beroepsvereniging, stel vragen aan SKJ, volg workshops en ga in gesprek met elkaar!
De Dag van de Jeugdprofessional wordt geaccrediteerd door NIP, NVO, BPSW en SKJ.
|
|
Direct aanmelden? Klik op de afbeelding
|

|
|
Programma
|
09.00-09.30 |
Inloop |
09.30-09.40 |
Opening door een bijzondere gast |
09.40-10.30 |
Plenair onderdeel I onder leiding van F. van der Linden Wat mist u, wat zou u anders willen zien in uw vakgebied en wat is uw droomscenario? |
10.30-10.45 |
Korte pauze |
10.45-11.30 |
Plenair onderdeel II onder leiding van F. van der Linden Beroepsregistratie en tuchtrecht. |
11.30-13.00 |
Pauze (lunch en mogelijkheid tot rondje informatiemarkt) |
13.00-14.00 |
Workshop ronde 1 Er zijn 9 onderwerpen waarvoor de deelnemer zich van tevoren kan inschrijven. De 9 workshop-onderwerpen gaan op in 4 hoofdthema's die later op de dag worden behandeld. |
14.00-15.00 |
Workshop ronde 2 Er zijn 9 onderwerpen waarvoor de deelnemer zich van tevoren kan inschrijven. De 9 workshop-onderwerpen gaan op in 4 hoofdthema's die later op de dag worden behandeld. |
15.00-15.45 |
Plenair onderdeel III onder leiding van F. van der Linden Behandeling van de 4 hoofdthema's:
- Beroepsregistratie en tuchtrecht
- Dagelijkse gang van zaken
- Geweten en dilemma's
- Beroepstrots
|
15.45-17.00 |
Afsluiting/uitloop Deelnemers hebben de tijd en ruimte om nog een ronde langs de informatiemarkt te maken en/of vragen te stellen aan de helpdesk. |
|
|
Workshops
|
Let op: bij uw aanmelding dient u minimaal 4 workshops te kiezen. Lees hieronder het aanbod en laat ons via het aanmeldformulier weten waar uw interesse ligt.
|
|
Professionele autonomie - Professionele vrijheid
|
Thema: Professioneel statuut
Om goede hulp te kunnen bieden, wordt meer dan voorheen van professionals gevraagd dat zij zelf - samen met de jeugdige en/of het gezin - zoeken naar oplossingen. Om deze ‘professionele autonomie’ vorm te geven vraagt inzet van professional en organisatie. Want hoe geeft u in de praktijk invulling aan deze positie van de jeugdhulpverlener? Wie heeft welke verantwoordelijkheid? En wat doet u als u als professional vindt dat u geen verantwoorde hulp kunt bieden, niet volgens uw professionele standaard kunt werken? Tijdens de workshop krijgt u handvatten om de verantwoordelijkheden van organisatie en professional vorm te geven met het professioneel statuut als hulpmiddel.
Trainers: Jolanda Winters en Lennie Haarsma
|
|
Jolanda Winters is deskundig op het gebied van (jeugd)zorg & welzijn. Zij ontwikkelt en verzorgt vakinhoudelijke trainingen zoals werken met Beroepscode & Tuchtrecht, Richtlijnen Jeugdhulp en Jeugdbescherming, maatschappelijk werk in de gezondheidszorg etc. Daarnaast is Jolande bestuurslid van SKJ.
|
|
|
|
 |
|
Lennie Haarsma heeft een juridische achtergrond en jarenlange ervaring als ontwikkelaar van trainingen en methodieken, coach, trainer, intervisor en adviseur. Als zelfstandige werkt zij voor instellingen op de terreinen jeugdzorg/ jeugdhulp, jeugdbeleid, onderwijs, zorg en welzijn. Ze begeleidt sessies rond professionele autonomie en het professioneel statuut voor medewerkers in het brede jeugddomein. |
|
|
Gegevens delen zonder in conflict te komen met de beroepscode
|
Thema: Privacy
Hoe reageert u als u als jeugdprofessional de vraag krijgt om informatie over uw cliënt? En hoe krijgt u de informatie van een andere professional als u die informatie nodig heeft voor uw werk? Wanneer kan en mag u gegevens delen en welke informatie deelt u dan wel en niet? Heeft u altijd toestemming nodig van de cliënt? Hoe zit het met meldrechten en meldplichten? Rosalinde zal u aan de hand van dagelijkse praktijksituaties tips geven over hoe om te gaan met dit soort vraagstukken.
Trainer: Rosalinde Visser
 |
|
Rosalinde Visser is jurist beroepsethiek bij het NIP en ook actief als docent recht en ethiek bij postmaster opleidingen tot gz/kinder- en jeugdpsycholoog en schoolpsycholoog. Daarnaast is zij spreker op congressen en workshops over privacy en beroepsgeheim. |
|
|
Dossiervorming
|
Thema: Dossiervorming
Als professional legt u in een dossier alle gegevens vast die noodzakelijk zijn voor de kwaliteit en continuïteit van de professionele relatie met uw cliënt en het kunnen afleggen van verantwoording. Maar wat is dan precies noodzakelijk om vast te leggen? En in hoeverre is hierbij sprake van waarheidsvinding? Diana Visser zal op deze en andere (beroepsethische) vragen ingaan tijdens deze workshop over dossiervorming. Aan de hand van casuïstiek zal zij ook ingaan op onderwerpen als inzagerecht, bewaartermijn en waarheidsvinding.
Trainer: Diana Visser
 |
|
Diana Visser is jurist en werkzaam bij de NVO als medewerker beroepsethische en juridische zaken. Zij geeft leden van de NVO advies over de beroepsethische en juridische aspecten van hun beroepsuitoefening. Ook leverde zij een bijdrage aan de geactualiseerde beroepscode NVO 2017. |
|
|
Meldcode
|
Thema: Meldcode
Hoe herkent u signalen van kindermishandeling? Hoe begint u over (vermoedens van) kindermishandeling tegenover ouders? Kent u (de stappen uit) de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling? Voelt u zich weleens handelingsverlegen? Aafke Scharloo behandelt deze onderwerpen in haar workshop. Zij bespreekt welke signalen u als professional over het hoofd kunt zien en hoe u hiermee om kunt gaan. En hoe u de meldcode hierbij als hulpmiddel kunt gebruiken.
Trainer: Aafke Scharloo
 |
|
Aafke Scharloo is orthopedagoog generalist/GZ-psycholoog/klinisch psycholoog en supervisor voor al deze opleidingen. Zij heeft zich gespecialiseerd in seksueel misbruik, mishandeling en trauma bij kinderen en volwassenen met ontwikkelingsproblemen. Ze is een van de ontwikkelaars van de methodiek van taxatiegesprekken bij vermoedens van seksueel misbruik en mishandeling. Zij werkt in dit kader ook voor de Centra voor Consultatie en Expertise (CCE) en maakte deel uit van de Taskforce Kindermishandeling en Seksueel Misbruik. |
|
|
Wie zit hier eigenlijk achter het stuur?
|
Alles wat je aandacht geeft, groeit.
Thema: Reflectie
Druk, heel druk! De waan van de dag is vaak zo groot dat professionals lijken te vergeten dat ze zelf het stuur in handen kunnen nemen. Reflectie is zelfsturend en intentioneel leren van eigen ervaringen. Door zelf het stuur weer op te zoeken en bewust uit de waan van de dag te stappen kunt u uw eigen ontwikkeling ter hand nemen en zorgt u voor wat u nodig heeft om u verder te ontwikkelen als professional. Wat is een helpende beweging om te maken, als u het gevoel heeft dat u zo druk bent dat er geen tijd meer is om stil te staan bij wat u doet? In deze workshop wordt gebruik gemaakt van de theorie van Stephen R. Covey. Het doel is om stil te staan bij uw behoeften als professional en de regie over uw eigen ontwikkeling ter hand te nemen.
Trainer: Margriet de Roos
 |
|
Margriet de Roos is jarenlang werkzaam geweest binnen de jeugdhulpverlening. Momenteel werkt zij als coach en supervisor en verzorgt zij individuele trajecten en supervisie voor de studenten HBO-SPH van de Hogeschool Windesheim. Als flex-trainer verzorgt zij voor de BPSW trainingen beroepsethiek en reflectie-aanbod. Daarnaast is Margriet lid van het College van Toezicht SKJ. |
|
|
Beroepsethiek en Moreel Beraad
|
Thema: Beroepscode en ethiek
Als jeugdprofessional wordt u regelmatig geconfronteerd met dilemma's. Oordelen over goed, slecht en beter werken de hele dag door in uw handelen. De maatstaven die we gebruiken om een oordeel te formuleren hebben alles met normen en waarden te maken. Met ethiek dus. En omdat u oordeelt en handelt vanuit de hoedanigheid van beroepsbeoefenaar, is het van belang om de beroepsethische normen (de beroepscode) in uw handelen te integreren. In deze workshop wordt kort ingegaan op de beroepscode. Samen gaan we op zoek naar gespreksvormen die recht doen aan de noodzaak om dilemma's met collega's te bespreken, maar die tegelijkertijd ook passen in de hectiek van alledag.
Trainer(s): Jurja Steenmeijer en Hester de Boer
 |
|
Jurja Steenmeijer is maatschappelijk werker en ethicus. Momenteel werkt ze voor de BPSW om de aansluiting vanuit de beroepsvereniging met organisaties in het jeugddomein te promoten en geeft ze trainingen beroepsethiek. Ze is als docent verbonden aan de Universiteit voor humanistiek voor de module ‘Ethische competenties in Zorg en Welzijn’.
|
|
|
|
 |
|
Hester de Boer is docent systeemgerichte methodiek voor gezinscoaches in de LVB-zorg. Daarnaast is zij bestuurslid van de BPSW en geeft zij vanuit de BPSW trainingen beroepsethiek en begeleid intervisie en moreel beraad. Als voorzitter van de stuurgroep richtlijnen werkt zij aan de ontwikkeling en introductie van richtlijnen in de jeugdzorg. |
|
|
Richtlijnen Jeugdhulp en Jeugdbescherming
|
Thema: Richtlijnen Jeugdhulp en Jeugdbescherming
U heeft ze intussen vast wel voorbij zien komen: de 14 richtlijnen die voor de jeugdhulp en jeugdbescherming ontwikkeld zijn, en deel uitmaken van uw professionele standaard. Maar bent u al op de hoogte? Door deel te nemen aan deze workshop bent u in korte tijd weer helemaal bij. De belangrijkste weetjes over werken met richtlijnen passeren de revue op een interactieve wijze. Er is ook ruimte voor verdieping, door antwoorden op vragen als: Hoe gebruikt u de richtlijnen goed? Welke mogelijkheden zijn er om het werken met richtlijnen bij uzelf, uw team en uw organisatie onder de aandacht te brengen?
Trainer: Karlijn Stals
 |
|
Karlijn Stals is orthopedagoog en ontwikkelingspsycholoog en promoveerde op een onderzoek naar implementatie van interventies in de jeugdzorg. Karlijn zal in haar functie als programmamanager Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming, samen met een ambassadeur van het programma de workshop verzorgen. |
|
|
Integraal werken
|
Thema: Integraal aanbod
Helaas! Deze workshop is nog in ontwikkeling. De precieze invulling van de workshop zal nog bekend gemaakt worden.
|
|
Profileren met passie, zonder je ziel te verkopen
|
Thema: Profilering en positionering
Uzelf profileren is een competentie die steeds belangrijker wordt. Maar hoe doet u dat nu? Hoe maakt u uzelf zichtbaar? Belangrijk is dat u heel dicht bij uzelf blijft. Zodat uzelf profileren op een prettige en natuurlijke manier gaat. In deze workshop gaat Anneke deze uitdaging met u aan. Na afloop heeft u een TurboTool tot uw beschikking waarmee u altijd helder kunt overbrengen waar u voor staat.
Trainer: Anneke Krakers
 |
|
Anneke Krakers is trainer en mentor voor Sociale Professionals die ondernemend willen werken maar absoluut niet met zichzelf te koop willen lopen. Anneke is tevens een veelgevraagd spreker en auteur van het boek Hier Sta Ik Voor! marketing en profilering voor sociale professionals. |
|
|
|
|
|